Rautateiden päällysrakenteen vaihduttua lähestulkoon täydellisesti sorasta sepeliin perusparannusten yhteydessä,
alkoivat raiteita sisältävät sorakuopat käydä harvinaisiksi rataverkolla.
Soranotto muutenkin on maa-aineslain tultua käynyt hankalaksi, joten monet kuopat metsittyvät tai maisemoidaan, koska sorakuoppia pidetään "maisemavaurioina".
Tällä sivustolla pyritään tallentamaan Suomen leveäraiteisen rataverkon varrella
sijainneet hiekkakuopat, joille on, tai on ollut raideyhteys.
Rataosiin jaottelu ja niiden nimet ovat vakiintuneista nimistä sivun tarpeisiin sovellettua omaa tuotantoani. Jokainen kuoppa on pyritty varmistamaan Karttapaikasta ja tai muista lähteistä.
Nimistä ovat linkit Karttapaikan varjostuskarttoihin kyseisistä kuopista, jos kuopan sijainti on tiedossa.
Sijainnittomat kuopat on otettu vuoden 1962 rautatiekartasta (merkintä "sv") ja V.R. ratakaavioista vuodelta 1923, mutta kuoppaa ei ole kyetty paikantamaan Karttapaikan avulla.
Vanhat painetut kartat on valittu siten, että sellainen laitetaan, joka a) näyttää sorakuopan raiteen, raiteen uran maastossa tai sorakuopan kuuluvan rautatiealueeseen ja b) on vanhin raiteen näyttävä kartta. Vanhaa painettua karttalinkkiä ei ole, jos raide tai
kuoppa ei ole näkyvillä minkään vuoden vanhassa painetussa kartassa kyseiselle ruudulle tai kuoppa näyttää täysin samalta kuin nyky-Karttapaikassa. Jos kuoppa ja linjavaihde ovat eri ruuduissa, kuopan näyttävä ruutu on linkkinä.
|
HMH
Junaportaali